Show simple item record

dc.contributor.authorASTUTI, AGUNG
dc.contributor.authorSARJIYAH, SARJIYAH
dc.contributor.authorHARIYONO, HARIYONO
dc.date.accessioned2016-09-08T16:23:13Z
dc.date.available2016-09-08T16:23:13Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/1010
dc.descriptionRhizobacteri indigenous Merapi yang telah di karakterisasi sebagai isolat MA, Mb dan MD tahan terhadap cekaman osmotik hin gga >2,75 M NaCl. Isolat MD dan MB lebih kuat melarutkan Phosphat di banding isolat MA dan MB, namun isolat MA dan MB kemampuan nitrifikasinya sangat kuat dan mampu amonifikasi daripada isolat MD. Isolat Rhizobacteri indigenous Merapi mampu berkembang di rhizosfer tanaman padi dalam cekaman kekeringan. Diharapkan formulasi Rhizobacteri indigenous Merapi dapat digunkan sebagi pupuk hayati untuk meningkatkan toleransi tanaman padi terhadap cekaman kekeringan.
dc.description.abstractRhizobacteri indigenous Merapi yang telah di karakterisasi sebagai isolat MA, Mb dan MD tahan terhadap cekaman osmotik hin gga >2,75 M NaCl. Isolat MD dan MB lebih kuat melarutkan Phosphat di banding isolat MA dan MB, namun isolat MA dan MB kemampuan nitrifikasinya sangat kuat dan mampu amonifikasi daripada isolat MD. Isolat Rhizobacteri indigenous Merapi mampu berkembang di rhizosfer tanaman padi dalam cekaman kekeringan. Diharapkan formulasi Rhizobacteri indigenous Merapi dapat digunkan sebagi pupuk hayati untuk meningkatkan toleransi tanaman padi terhadap cekaman kekeringan.
dc.subjectisolat rhizobacteri tanaman padi
dc.titlePENGEMBANGAN ISOLAT RHIZOBAKTERI INDIGENOUS MERAPI SEBAGAI PUPUK HAYATI UNTUK MENINGKATKAN PRODUKTIVITAS PADI LAHAN KERING


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record