Show simple item record

dc.contributor.advisorKHILMIYAH, AKIF
dc.contributor.authorPUTRI, DESMA KURNIA
dc.date.accessioned2017-07-04T03:42:16Z
dc.date.available2017-07-04T03:42:16Z
dc.date.issued2017-05-16
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/11305
dc.descriptionThis research aims to: 1) examine the religious knowledge; 2) examine the association of same age friends; 3) examine the hijab wearing; 4) identify the effect of religious knowledge towards the hijab wearing; 5) identify the effect of the association of same age friends towards the hijab wearing; 7) decide what factors are the most influenced of all towards the hijab wearing. This research is a survey research using quantitative approach. The population of the research is the Students of Medical Faculty (FKIK) in UMY batch 2015. The samples are 100 respondents taken by accidental sampling. The data collecting technique was done by using religious knowledge test and questionnaires. Then, the data was analyzed descriptively, and the hypothesis was tested using double regression analysis with two predictors. The result of showed that: 1) the religious knowledge is in sufficient category. The indicator of experience of religious knowledge is in good category, the indicator of belief and religious knowledge are sufficient, the indicator of religious practice is low, and indicator of morals is failed; 2) the association of same age friends. The indicator of help is in a good category. Whereas, the indicators of closeness, acceptance, and safety are good; 3) the hijab wearing is sufficient. The indicators of, thickness, inlayers, loose, uptight, is not like kafir women’s clothes, and the hijab itself is not kind of clothes to find popularity. Those indicators are good. The indicators that include the whole body, beside the exceptions, and it is not like the men’s clothes. These indicators are sufficient. Whereas, the indicators of hijab as accecories, and with no perfume are in a bad category; 4) there is a significant influence of religious knowledge towards the hijab wearing; 5) there is also a significant influence of same age friends towards the hijab wearing; 6) there is a significant influence between the religious knowledge and the association of same age friends towards the hijab wearing; 7) the dominant variables influence the most in hijab wearing are religious knowledge with the percentage is 9.3%.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk: 1) mengkaji pengetahuan keagamaan; 2) mengkaji pergaulan teman sebaya; 3) mengkaji penggunaan jilbab; 4) mengidentifikasi pengaruh pengetahuan keagamaan terhadap penggunaan jilbab; 5) mengidentifikasi pengaruh pergaulan teman sebaya terhadap penggunaan jilbab ; 6) mengidentifikasi pengaruh pengetahuan keagamaan dan pergaulan teman sebaya terhadap penggunaan jilbab; dan 7) menentukan faktor yang paling berpengaruh terhadap penggunaan jilbab. Penelitian merupakan penelitian survey dengan pendekatan kuantitatif. Populasi adalah Mahasiswi FKIK UMY angkatan 2014. Sampel diambil 100 responden dengan accidental sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan tes pengetahuan agama dan kuesioner. Data dianalisis secara deskriptif, dan hipotesis diuji mengunakan analisis regresi ganda dengan dua prediktor. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengetahuan keagamaan kategori cukup. Indikator pengalaman agama kategori baik, Indikator keyakinan dan pengetahuan agama kategori cukup, indikator praktek agama kategori kurang, dan indikator akhlak kategori gagal. Pergaulan teman sebaya kategori baik. Indikator help (bantuan) kategori sangat baik. Adapun indikator closeness (kedekatan), acceptance (penerimaan), dan safety (keamanan) kategori baik. Penggunaan jilbab kategori cukup. Indikator tebal, tidak tipis, longgar, tidak ketat, tidak menyerupai pakaian wanita-wanita kafir, dan bukan pakaian untuk mencari popularitas kategori baik. Indikator meliputi seluruh badan, selain yang dikecualikan, dan tidak menyerupai pakaian laki-laki kategori cukup. Adapun indikator bukan berfungsi sebagai perhiasan, dan tidak diberi parfum atau minyak wangi kategori tidak baik. Ada pengaruh yang signifikan antara pengetahuan keagamaan terhadap penggunaan jilbab. Ada pengaruh yang signifikan antara pergaulan teman sebaya terhadap penggunaan jilbab. Ada pengaruh yang signifikan antara pengetahuan keagamaan dan pergaulan teman sebaya terhadap penggunaan jilbab. Variabel dominan berpengaruh terhadap penggunaan jilbab adalah pengetahuan keagamaan, dengan sumbangan efektif sebesar 9,3%.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectpengetahuan keagamaan, pergaulan teman sebaya, penggunaan jilbab. Religious knowledge, Association of same age friend, hijab wearing.en_US
dc.titlePENGARUH PENGETAHUAN KEAGAMAAN DAN PERGAULAN TEMAN SEBAYA TERHADAP PENGGUNAAN JILBAB MAHASISWI KEDOKTERAN DI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FAI 115en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record