Show simple item record

dc.contributor.advisorRAHMANTO, MUKHLIS
dc.contributor.authorALIM, HARDY
dc.date.accessioned2017-07-05T06:14:40Z
dc.date.available2017-07-05T06:14:40Z
dc.date.issued2017-05-17
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/11354
dc.descriptionThis study aims to determine the procedure or the process of online buying and selling (e-commerce) and analyze how the Islamic law views of the online buying and selling (e-commerce). The object of this research is online shop www.lazada.co.id. This research uses qualitative method with descriptive-qualitative analysis technique. The sources of data used are primary and secondary data. Primary data were obtained from the results of the study through observation and documentation which is obtained directly from the observations on the website associated with lazada.co.id. While the secondary data is obtained from blog.lazada.co.id and other sources related to the research. The results show that there are five stages of procedure or process of online buying and selling online (e-commerce) in lazada.co.id. Namely, registration to log in, shopping, payment, confirmation and log out. Online buying and selling (e-commerce) in online shop lazada.co.id is allowed in Islamic law because in the system of sale and sale does not conflict with the legal principle of muamalat i.e., willingness in transactions, the existence of justice and bring benefits between parties who have contract, and fulfilled the rukun (requirement) and conditions. In the online shop lazada.co.id there are also khiyar (choice) rights to the buyer which are khiyar al ru’ yah (option to cancel upon viewing) and khiyar al ‘ayb (option to cancel if undesirable), and there are two akad (contracts) of buying and selling that is used in online shop lazada.co.id which are bai’ salam (advance purchase) and bai’ bi-tsaman ‘ajil (deferred payment sale) in which the rukun (requirement) and the conditions are fulfilled.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui prosedur atau proses jual beli online (e-commerce) dan menganalisis bagaimana pandangan hukum Islam terhadap jual beli online (e-commerce), objek penelitian ini adalah toko online www.lazada.co.id. Jenis penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan teknik analisis deskriptif-kualitatif. Sumber data yang digunakan adalah data primer dan sekunder. Data primer diperoleh dari hasil penelitian melalui observasi dan dokumentasi yang didapatkan langsung dari pengamatan pada website yang berkaitan dengan lazada.co.id. Sedangkan data sekunder diperoleh dari blog.lazada.co.id serta sumber lainnya yang berkaitan dengan penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada lima tahapan prosedur atau proses jual beli online (e-commerce) yang terdapat dalam lazada.co.id. Yakni, registrasi untuk log in, belanja, pembayaran, konfirmasi dan log out. Jual beli online (e-commerce) pada toko online lazada.co.id diperbolehkan dalam Hukum Islam karena dalam sistem jual belinya tidak bertentangan dengan prinsip hukum muamalat yakni, kerelaan dalam bertransaksi, adanya keadilan dan mendatangkan manfaat antara pihak yang berakad, serta terpenuhi rukun dan syaratnya. Pada toko online lazada.co.id juga terdapat hak khiyar kepada pembeli yaitu khiyar ru’yah dan khiyar ‘aib, dan terdapat dua akad jual beli yang digunakan pada toko online lazada.co.id yaitu bai’ salam dan bai’ bi-tsaman ‘ajil yang rukun dan syaratnya terpenuhi.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectHukum Islam, jual beli, prosedur, e-commerce. Islamic Law, Buying and Selling, Procedure, e-Commerceen_US
dc.titleANALISIS IMPLEMENTASI BISNIS E-COMMERCE DITINJAU DARI HUKUM ISLAMen_US
dc.title.alternative(STUDI KASUS PADA TOKO ONLINE WWW.LAZADA.CO.ID)en_US
dc.typeThesis SKR FAI 278en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record