Show simple item record

dc.contributor.advisorS, SYAMSUDIN
dc.contributor.authorMUNAWAROH, ZULFA ZAIDATUL
dc.date.accessioned2017-07-07T03:14:04Z
dc.date.available2017-07-07T03:14:04Z
dc.date.issued2017-05-22
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/11463
dc.descriptionThis research aims to find out (1) how the implementation of the TGT method in the Fiqh learning in the Ninth Grade is , (2) the implementation of TGT method to improve the students’ self-confidence and learning understanding of the Ninth Grade students in the Fiqh subject in the experimental class, (3) whether there is a difference between the students self-confidence and learning understanding of the experimental class and control class in Madrasah Aliyah Negeri 2 Wates. This research uses the quasi-experimental research method with the pretest posttest control group design. This design involves two groups which are the experimental group using the TGT method and control group using conventional method (preaching). The population in this research is 200 Ninth Grade students of MAN 2 Wates. This research takes the Ninth Grade MIPA 2 students of MAN 2 Wates as the experimental group and the Ninth Grade MIPA 1 students of MAN 2 Wates as the control group with the sample collection using purposive sampling. The data collection technique uses observation, test, documentation, and questionnaires. The data analysis technique used covers descriptive test, normality test, homogeneity test, and t-test (t-test sample for paired and t-test sample for independent). The research result shows that (1) the method of TGT starting with a class presentation by the students, then forming heterogeneous team to play the games and tournaments, after the team’s recognition has finished. The students become more active and confident, (2) the implementation of the TGT method can improve the students’ self-confidence and learning understanding in the experimental class. it is proven with the significance value of self-confidence 0.00<0.05 with the tcount value of 11.310. Meanwhile, the significance value of the learning understanding is 0.00 with the tcount value of 15.160. (3) There is a difference between the students’ self-confidence and learning understanding between the experimental and control classes with the significance value of self-confidence before treatment 0.286 > 0.05 with the tcount value of 1.078 and after treatment 0.018 <0.05 with the tcount value of 2.431. Meanwhile the the significance value of the learning understanding before treatment is 0.412>0.05 with the tcount value of 0.827 and after treatment 0.043 < 0.05 with the tcount 2.065.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) bagaimana penerapan metode TGT dalam pembelajaran fiqh di kelas XI, (2) penerapan metode TGT untuk meningkatkan kepercayaan diri dan pemahaman belajar siswa di kelas eksperimen, (3) apakah terdapat perbedaan kepercayaan diri dan pemahaman belajar siswa kelas ekperimen dan kelas kontrol di Madrasah Aliyah Negeri 2 Wates. Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen semu dengan bentuk pretest posttest control group design. Rancangan ini melibatkan dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dengan metode TGT dan kelompok kontrol dengan metode ceramah. Populasi adalah siswa Kelas XI. Sampel Kelas XI MIPA 2 sebagai kelompok eksperimen dan XI MIPA 1 sebagai kelompok kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, tes, dokumentasi dan angket. Teknik analisis data yang digunakan meliputi uji deskriptif, uji normalitas, uji homogenitas dan uji t (t-test sample for paired dan t-test sample for independent). Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Penerapan metode TGT dimulai dengan presentasi kelas yang dilakukan siswa, kemudian membentuk tim secara heterogen untuk melakukan games dan turnamen, setelah selesai, dilakukan rekognisi. Penerapanya berjalan dengan baik dan siswa antusias mengikutinya (2) Penerapan metode TGT dapat meningkatkan kepercayaan diri dan pemahaman belajar siswa dikelas eksperimen. Hal ini dibuktikan dengan nilai signifikansi kepercayaan diri 0,00 < 0,05 dengan nilai t hitung 11,310. Sedangkan nilai signifikansi pemahaman belajar 0.00 < 0,05 dengan nilai t hitung sebesar 15,160. (3) terdapat perbedaan kepercayaan diri dan pemahaman belajar siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol, dengan nilai signifikansi kepercayaan diri sebelum perlakuan 0,286 > 0,05 dengan t hitung 1,078 dan setelah perlakuan 0,018 < 0,05 dengan nilai t hitung sebesar 2,431, sedangkan pemahaman belajar memiliki nilai signifikansi sebelum perlakuan 0,412 > 0,05 dengan t hitung 0,827 dan setelah perlakuan 0,043 < 0,05 dengan nilai t hitung sebesar 2,065.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectMetode TGT, Kepercayaan Diri, dan Pemahaman Belajar. TGT Method, Self-Confidence, and Learning Understanding.en_US
dc.titlePENERAPAN METODE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK PENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI DAN PEMAHAMAN BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN FIQH KELAS XI DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 2 WATESen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record