Show simple item record

dc.contributor.advisorSUSANTO, CHAYADI OKTOMY NOTO
dc.contributor.advisorPURBOHADI, DWIJOKO
dc.contributor.authorYUHAZ, ADIKA MANDALA ARFIANDA
dc.date.accessioned2018-10-27T01:58:52Z
dc.date.available2018-10-27T01:58:52Z
dc.date.issued2018-08-31
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/22656
dc.descriptionPenerapan teknologi pada Institusi Pendidikan XYZ dapat membantu proses dari pengolahan data dan informasi yang prosesnya berkaitan langsung dengan mahasiswa, staff ataupun dosen pada institusi pendidikan. Permasalahan yang pernah dialami pada Institusi Pendidikan XYZ seperti adanya percobaan masuk ke sistem dari orang yang tidak bertanggung jawab. Kejadian tersebut berakibat kegiatan operasional terganggu untuk sesaat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apa saja aset teknologi informasi yang ada pada Institusi Pendidikan XYZ, menganalisis dan mengevaluasi untuk memperkecil risiko yang terjadi pada setiap aset teknologi informasi serta dapat mengetahui hasil penilaian atas mitigasi risiko aset teknologi informasi. Metode penelitian yang digunakan yaitu OCTAVE untuk mengolah risiko aset teknologi informasi dan FMEA untuk melakukan penilaian ke masing-masing risiko, yang selanjutnya diberikan ranking berdasarkan prioritasnya. Hasil yang sudah didapat dari penelitian ini adalah ranking yang memiliki tiga risiko level high, 3 risiko level medium, 22 risiko level low. Sehingga dari hasil RPN, yang perlu diberikan penangan khusus yaitu RPN yang mempunyai level high.en_US
dc.description.abstractThe application of technology to the XYZ Education Institution can help data and information processing which is directly related to students, staff or lecturers in educational institutions. The problem that has been experienced in the XYZ Education Institution is that there is an attempt to enter the system from irresponsible people. The incident resulted in disrupted operational activities for a moment. The purpose of this study was to find out what information technology assets that exist in the XYZ Educational Institution, analyze and evaluate to minimize the risks that occur in each information technology asset and can find out the results of the assessment of risk mitigation of information technology assets. The research method used in this study is OCTAVE to treat the risk of information technology assets and FMEA to assess each risk, then the ranking will be given based on its priorities. The results of this study are ranks that have 3 high level risk, 4 medium level risks, 22 low level risks. So from the results of the RPN, special handlers need to be given the RPN that has a high level.en_US
dc.publisherFAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.subjectFMEA, OCTAVE, Information Technology, RPNen_US
dc.titleRISK MANAGEMENT ASET TEKNOLOGI INFORMASI MENGGUNAKAN FRAMEWORK OCTAVE ( OPERATIONALLY CRITICAL THREAT, ASSET AND VULNERABILITY EVALUATION ) DAN FMEA ( FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS ) DI INSTITUSI PENDIDIKAN XYZen_US
dc.typeThesis SKR F T 521en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record