Show simple item record

dc.contributor.authorLATIF, NUR HASYIM
dc.date.accessioned2018-11-27T01:00:17Z
dc.date.available2018-11-27T01:00:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/23266
dc.description.abstractABSTRACT The rapid development of institutional repositories has become a concern among university scientists. The library as an information center that collects managing and disseminating various academic works through IR provides a good impact on the development of education in universities. This study aims to describe the role of institutional repositories of the Muhammadiyah University of Yogyakarta as a means of scientific communication in the implementation of learning. The approach that the researchers did was qualitative including literature review, observation, and documentation. Data analysis used descriptive analysis. The results showed that the role of Institutional Repository in scientific communication at the University of Muhammadiyah Yogyakarta included four components, namely scientists, publishers, library, and students connected in one channel through library information literacy. However, it is still necessary to make more proactive efforts for scientists and libraries in developing this scientific communication. IR plays a vital role in the learning process in higher education to achieve higher education goals with Law No. 12 of 2012. Keywords: Institutional Repository, Scholarly Communication, Muhammadiyah University of Yogyakarta ABSTRAK (Times New Roman 12) Pesatnya pengembangan institutional repository (IR) pada zaman sekarang, bisa dikatakan menjadi konsen para kaum akademik di lingkungan perguruan tinggi. Perpustakaan sebagai pusat informasi yang mengumpulkan pengelolaan dan penyebaran berbagai karya akademik melalui IR memberikan dampak yang baik pada pengembangan pendidikan di universitas. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peran repositori institusi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta sebagai sarana komunikasi ilmiah dalam pelaksanaan pembelajaran. Pendekatan yang peneliti lakukan adalah kualitatif termasuk tinjauan pustaka, observasi, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran Institutional Repository dalam komunikasi ilmiah di Universitas Muhammadiyah Yogyakarta meliputi empat komponen, yaitu ilmuwan, penerbit, perpustakaan, dan siswa yang terhubung dalam satu saluran melalui literasi informasi perpustakaan. Namun, masih perlu untuk membuat upaya yang lebih proaktif bagi para ilmuwan dan perpustakaan dalam mengembangkan komunikasi ilmiah ini. IR memainkan peran penting dalam proses pembelajaran di pendidikan tinggi untuk mencapai tujuan pendidikan tinggi dengan UU No. 12 tahun 2012. Keywords: Institutional Repository, Scholarly Communication, Muhammadiyah University of Yogyakartaen_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectINSTITUTIONAL REPOSITORY (IR)en_US
dc.subjectKOMUNIKASI ILMIAHen_US
dc.titlePERAN INSTITUTIONAL REPOSITORY (IR) DALAM KOMUNIKASI ILMIAH DI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record