Show simple item record

dc.contributor.authorFATIH, ABDUL AZIZ AL
dc.date.accessioned2020-02-24T03:47:10Z
dc.date.available2020-02-24T03:47:10Z
dc.date.issued2019-12-19
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/31968
dc.descriptionInterpersonal communication is a process of communication that is considered as the most effective way to implement an approach in order to achieve the goals expected. One of the examples is the interpersonal communication applied by volunteers in motivating children to study in Sanggar Anak Alam Yogyakarta. The objectives of the research are (1) To understand the interpersonal communication applied by the volunteers in motivating children to study in SALAM (Sanggar Anak Alam/ nature- based studio/ group for children) of Yogyakarta. (2) To understand the factors that support and inhibit the volunteers in motivating the children studying in SALAM of Yogyakarta. The theory carried out in this research is the theory of Joseph de Vito, with the approach of humanistic aspects, namely openness, empathy, supporting attitude, positive attitude, and equality. The researcher implemented qualitative research type with data collecting technique through in-depth interview with the informants. The result of the research shows that the interpersonal communication applied by the volunteers to the children is proven to have a role in increasing the motivation to study in Sanggar Anak Alam. From the five humanistic aspects, all of them are successfully applied by the volunteers to the children. However, the children have less positive attitude aspect to the volunteers.en_US
dc.description.abstractKomunikasi antarpribadi adalah proses komunikasi yang dianggap paling efektif untuk menerapkan suatu pendekatan dalam rangka mencapai tujuan yang diharapkan. Salah satunya adalah komunikasi antarpribadi yang dilakukan oleh relawan dalam memotivasi semangat belajar anak di Sanggar Anak Alam Yogyakarta. Tujuan penilitian ini adalah (1) Untuk memahami komunikasi antar pribadi yang dilakukan oleh relawan dalam memotivasi semangat belajar anak pada SALAM (sanggar anak alam) Yogyakarta.(2) Untuk memahami faktor yang mempengaruhi pendukung dan penghambat relawan terhadap anak didik SALAM (sanggar anak alam) Yogyakrata. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori Joseph de Vito, dengan pendekatan aspek humanistik yaitu keterbukaan,empati, sikap mendukung, sikap positif, dan kesetaraan. Penelitian ini menggunakan tipe penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara mendalam dengan para informan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa komunikasi antarpribadi yang diterapkan relawan kepada anak terbukti berperan dalam meningkatkan motivasi belajar anak di Sanggar Anak Alam. Dari kelima aspek humanistik tersebut, semuanya berhasil diterapkan oleh para relawan ke anak. Hanya saja, dari aspek sikap positif anak kepada para relawan masih kurang baik.en_US
dc.publisherFAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTA
dc.subjectINTERPERSONAL COMMUNICATIONen_US
dc.subjectKOMUNIKASI ANTARPRIBADIen_US
dc.subjectCHILDRENen_US
dc.subjectANAKen_US
dc.subjectMOTIVATION TO STUDYen_US
dc.subjectMOTIVASI BELAJARen_US
dc.titleKOMUNIKASI ANTAR PRIBADI RELAWAN DALAM MEMOTIVASI SEMANGAT BELAJAR ANAKen_US
dc.title.alternative(Studi pada Sanggar Anak Alam Yogyakarta)
dc.typeThesis SKR FAI 374en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record