Show simple item record

dc.contributor.authorZULFIKAR, M. ALFA REZA
dc.date.accessioned2017-09-25T07:04:23Z
dc.date.available2017-09-25T07:04:23Z
dc.date.issued2017-08-18
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/15047
dc.descriptionExpensive piano price becomes a dilemma for parents or teachers to teach children to play the piano. In addition to the expensive cost, the time required for the piano course is also not short. Therefore, a solution is needed to solve the problem. Educational game about learning piano is expected to be a solution for parents or teachers who do not have a piano in teaching children to play the piano. The purpose of this research is to develop an educational game called Piano Junior Indonesia to improve children's ability to play piano by playing Indonesian children's songs that have been provided by the game. After evaluation using pretest and post-test, it can be concluded that the ability of children in playing piano after using educational game Piano Junior Indonesia tends to increase compared to before using. This is proven by the significance value that appears on SPSS is p < 0.01.en_US
dc.description.abstractHarga piano yang mahal membuat dilema bagi orang tua atau guru untuk mengajarkan anak dalam bermain piano. Selain biaya yang mahal, waktu yang dibutuhkan untuk kursus piano juga tidaklah sebentar. Oleh karena itu, dibutuhkan sebuah solusi untuk mengatasi masalah tersebut. Game edukasi tentang belajar bermain pianio diharapkan dapat menjadi solusi untuk orang tua atau guru yang tidak memiliki piano dalam mengajarkan anak - anak bermain piano. Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan sebuah game edukasi dengan nama Piano Junior Indonesia untuk meningkatkan kemampuan anak dalam bermain piano dengan cara memainkan lagu anak Indonesia dalam nada - nada piano yang telah disediakan oleh game tersebut. Setelah melalui hasil pengujian pre-test dan posttest dapat disimpulkan bahwa kemampuan anak – anak dalam bermain piano setelah menggunakan game edukasi Piano Junior Indonesia cenderung meningkat daripada sebelum menggunakan. Hal ini dibuktikan nilai signifikansi yang muncul pada SPSS adalah p < 0.01.en_US
dc.publisherFT UMYen_US
dc.subjectBelajar Bermain Piano, Edukasi untuk Anak, Game Edukasi, Pre- Test, Post-Test. Learning to Play Piano, Education for Children, Educational Games, Pre-Test, Post-Test.en_US
dc.titlePENGEMBANGAN GAME EDUKASI PIANO JUNIOR INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN ANAK DALAM BERMAIN PIANOen_US
dc.typeThesis SKR F T 472en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record