Show simple item record

dc.contributor.advisorNURISNA,ZUHRI
dc.contributor.authorNOVIANTO, EKO
dc.date.accessioned2017-06-12T03:54:00Z
dc.date.available2017-06-12T03:54:00Z
dc.date.issued2017-05-18
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/10845
dc.descriptionIn the automotive modification is often needed to improve engine performance. Now the powerful engine character is a necessity for every motorcycle user. One way to improve optimum power on a motorcycle is by modifying the camshaft. The purpose of this research is to know the effect of camshaft modification on power character and engine torque. This study is conducted by comparing the standard Camshaft and Camshaft modifications to determine the difference of machine characters. To know the difference of machine character need to do dynotest. Dynotest testing has been done to determine the power and torque of the machine. Result of dynotest using Camshaft standard has the highest power around 9.1 (HP) at RPM 5393. The highest torque is 13,28 (N.m) at RPM 4707. Meanwhile dynotest using Camshaft modification has the highest power around 9,3 (HP) at RPM 5719. The highest torque is 13,54 (N.m) at RPM 3737. Power and torque with different Camshaft has difference of power increased 0.2 HP and the torque has a difference of 0.26 Nm. The use of Camshaft modification causes maximum engine torsi faster than standard Camshaft usage.en_US
dc.description.abstractDalam dunia otomotif, modifikasi sering dibutuhkan untuk meningkatkan performa mesin. Karakter mesin yang bertenaga kini menjadi kebutuhan setiap pengguna sepeda motor. Salah satu cara untuk meningkatkan tenaga yang optimal pada sepeda motor adalah dengan cara modifikasi pada camshaft. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh modifikasi camshaft terhadap karakter tenaga dan torsi mesin. Penelitian ini di lakukan dengan membandingkan Camshaft standar dan Camshaft modifikasi untuk mengetahui perbedaan karakter mesin. Untuk mengetahui perbedaan karakter mesin perlu dilakukan pengujian dynotest. Pengujian dynotest dilakukan untuk mengetahui power dan torsi mesin. Dari hasil pengujian dynotest menggunakan Camshaft standar power tertinggi 9,1 (HP) pada RPM 5393. Torsi tertinggi adalah 13,28 (N.m) pada RPM 4707. Dari penggunaan Camshaft modifikasi bahwa power tertinggi adalah 9,3 (HP) pada RPM 5719. Torsi tertinggi adalah 13,54 (N.m) pada RPM 3737. Power dan torsi dengan Camshaft yang berbeda power meningkat 0.2 HP dan torsi meningkat 0.26 Nm. Penggunaan Camshaft modifikasi menyebabkan torsi maksimal mesin lebih cepat didapatkan dibandingan penggunaan Camshaft standar.en_US
dc.publisherFT UMYen_US
dc.subjectCamshaft, Performa Mesin, Torsi, Horse Power. Camshaft, Engine Performance, Torsi, Horse Power.en_US
dc.titleANALISIS PENGARUH MODIFIKASI CAMSHAFT PADA MESIN HONDA BEAT 110CC PGM-FIen_US
dc.typeThesis T A VOK 034en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record