Show simple item record

dc.contributor.advisorISMAIL, GHOFFAR
dc.contributor.authorKHOERUDDIN, HAZMY RAZY
dc.date.accessioned2017-09-26T08:28:32Z
dc.date.available2017-09-26T08:28:32Z
dc.date.issued2017-05-13
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/15078
dc.descriptionThis study aims to (1) find out the personality condition of students at SDIT Insan Utama Kasihan, (2) to find out the effort of Islamic education teachers in forming muslim personality towards the students of SDIT Insan Utama Kasihan, (3) and to figure out the resistance as well as supporting factors of forming the students’ muslim personality conducted by the teachers at SDIT Insan Utama Kasihan. This study used a qualitative approach. The method of the study was descriptive. The data gathering technique used interview, documentation and observation method. Miles and Huberman analytical model was used as the data analysis technique. The result of the study are as follow: (1) The students’ personality at SDIT Insan Utama is generally good. However, there are several students who still misbehave, such as standing while eating, eating using left hand, saying improper words, and littering. According to the faith point of view, the students’ personality is basically accentuated on the Islamic values. From the point of view of worship, the students are effectively educated to do 5-times shalat fardhu, shalat dhuha, shalat tahajud, and sunnah fasting. From the point of view of students’ moral, the school has been considered as having a good integrity. (2) The Islamic Education teachers’ effort in forming the muslim personality of students at SDIT Insan Utama Kasihan is by fostering the students’ faith and commitment to Allah SWT, lead the students to maintain the prayer at school, guide the students to have good moral, motivate the students to industriously pursue their study, and motivate the students to have noble goals either in this life or in the afterlife. (3) Factors which inhibit the Islamic education teachers in forming muslim personality towards the students are the students’ various level of understanding as well as the lack of sustainability between school program and parents at home. The supporting factors are Islamic school environment, cooperation between Islamic education teachers and other teachers, and several school programs that support the formation of students’ personality.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan (1) untuk mengetahui kondisi kepribadian siswa di SDIT Insan Utama Kasihan, (2) untuk mengetahui upaya guru pendidikan agama Islam dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SDIT Insan Utama Kasihan, (3) serta untuk mengetahui faktor penghambat dan pendukung guru pendidikan agama Islam dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SDIT Insan Utama Kasihan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Metode penelitiannya adalah metode deskriptif. Teknik pengumpulan datanya menggunakan metode wawancara, dokumentasi, dan observasi. Teknik analisis datanya penulis menggunakan analisis model Miles and Huberman. Hasil dari penelitian ini adalah (1) Kepribadian siswa di SDIT Insan Utama Kasihan ini secara umum sudah baik, meskipun masih ada beberapa anak yang berperilakuan kurang baik seperti makan sambil berdiri, makan menggunakan tangan kiri, berkata kasar, dan membuang sampah sembarangan. Kepribadian siswa di sekolah ini jika dilihat dari segi akidahnya, sangat ditekankan sekali agamanya. Jika dilihat dari segi ibadahnya, disekolah ini mengajarkan kepada siswanya untuk shalat 5 waktu, shalat dhuha, shalat tahajud, dan puasa sunnah. Selanjutnya jika dilihat dari segi akhlak siswa, di sekolah ini secara umum sudah baik. (2) Upaya guru pendidikan agam Islam dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SDIT Insan Utama Kasihan yaitu dengan menumbuhkan keimanan dan ketakwaan siswa kepada Allah SWT, mengarahkan siswa dalam pelaksanaan ibadah di sekolah, membimbing siswa agar memiliki akhlak yang baik, memotivasi siswa agar giat menuntut ilmu, serta memotivasi siswa agar bercita-cita dunia dan akhirat. (3) Faktor penghambat guru pendidikan agama Islam dalam membentuk kepribadian muslim siswa adalah tingkat pemahaman anak yang berbeda-beda dan kurangnya kesinambungan antara program di sekolah dengan orang tua di rumah. Faktor pendukungnya adalah lingkungan sekolah yang agamis, adanya kerjasama antara guru pendidikan agama Islam dengan guru lainnya, dan adanya program-program sekolah yang menunjang pembentukan kepribadian siswa.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectGuru Pendidikan Agama Islam, Kepribadian Muslim. Islamic Education teachers, Muslim personalityen_US
dc.titleUPAYA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN MUSLIM SISWA DI SDIT INSAN UTAMA KASIHANen_US
dc.typeThesis SKR FAI 404en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record