Show simple item record

dc.contributor.advisorS, SYAMSUDIN
dc.contributor.authorNURJANAH, RATNA
dc.date.accessioned2017-09-27T03:43:13Z
dc.date.available2017-09-27T03:43:13Z
dc.date.issued2017-08-28
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/15100
dc.descriptionThe research aimed at finding out: 1) how the strategy of learning management in SLB A Yaketunis Yogyakarta was, 2) how the strategy of learning management of Islamic Education teachers in SLB A Yaketunis Yogyakarta was, 3) how the implementation of the learning strategy for visually impaired students in the learning process of Islamic Education in SLB A Yaketunis Yogyakarta was, 4) what the obstructing and supporting factors for the Islamic Education teachers in the implementation of the learning strategy for the visually impaired students in SLB A Yaketunis Yogyakarta were. The research used descriptive qualitative method with the subject of Islamic Education teachers and visually impaired students of class IV. The data collection technique of the research used some techniques i.e. 1) observation, 2) interview and 3) documentation. The data analysis in the research was qualitative data analysis. The result of the research covered: 1) The strategy of learning organization implemented by the Islamic Education teachers was understanding that the students had their own uniqueness suited with their characteristics, 2) The management strategy used K13 to enable the students in learning fitted the characteristics of the students, 3) In the learning implementation the teachers applied it in flowing way as the condition of the students by inserting the lesson in the learning process. So, it was not structurally obliged to be delivered to the students. The important thing was the teachers could condition the students, and 4) The obstructing factors was more in the characteristics of the students, and the supporting factors were learning media such as books in the form of braille. From the class condition in the learning process, the environment has supported meaning that they were together in the same environment, i.e. homogenous environmenten_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) bagaimana strategi pengorganisasian pembelajaran di SLB A Yaketunis Yogyakarta, 2) bagaimana strategi pengelolaan pembelajaran guru PAI di SLB A Yaketunis Yogyakarta, 3) bagaimana implementasi strategi pembelajaran bagi pesrta didik tunanetra dalam proses pembelajaran PAI di SLB A Yaktunis Yogyakarta, 4) apa saja yang menjadi faktor penghambat dan pendukung bagi guru PAI dalam implementasi strategi pembelajran untuk pesrta didik tunanetra di SLB A Yaketunis Yogyakarta. Dalam penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan subyek guru PAI dan peserta didik tunanetra kelas IV. Teknik pengumpulan data penelitian menggunakan beberapa teknik yaitu: 1) observasi, 2) wawancara dan 3) dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini adalah anaisis data kualitatif. Hasil penelitian ini meliputi: 1) Strategi pengorganisasian pembelajaran yang diterapkan oleh guru PAI adalah memahami bahwa peserta didik memiliki keunikannya masing-masing yang sesuai dengan karakteristiknya, 2) Strategi pengelolaan menggunakan K13 untuk mempermudah peserta didik dalam pembelajaran yang sesuai dengan karakteristik peserta didiknya, 3) Implementasi pembelajaran guru menerapkan dengan cara mengalir sesuai dengan kondisi anak yang disisipkan-disisipkan dalam pembelajaran, jadi tidak perlu terstruktur harus disampaikan pada peserta didik yang penting bagaimana guru bisa mengkondisikan peserta didik, dan 4) Faktor penghambatnya lebih pada karakteristik peserta didik, faktor pendukung media pembelajaran seperti buku cetak sudah dalam bentuk braille dari kondisi kelas dalam proses pembelajaran lingkungan sudah mendukung artinya mereka sama-sama berada disatu lingkungan maksudnya lingkungan yang homogeny.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectStrategi, Pengelolaan, Pembelajaran, Guru, PAI, Tunanetra, SLB. Strategy, Management, Learning, Teachers, Islamic Education, Visually Impaired, SLBen_US
dc.titleSTRATEGI PENGELOLAAN PEMBELAJARAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PESERTA DIDIK TUNANETRA KELAS IV SLB A YAKETUNIS YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FAI 375en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record