Show simple item record

dc.contributor.advisorNURISNA,ZUHRI
dc.contributor.authorBURHANUDIN, BURHANUDIN
dc.date.accessioned2018-01-17T07:29:42Z
dc.date.available2018-01-17T07:29:42Z
dc.date.issued2017-12-12
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/16916
dc.descriptionTeknologi EFI (Electronic Fuel Injection) adalah salah satu yang banyak digunakan pada kendaraan saat ini. Sistem bahan bakar pada teknologi ini diatur secara elektronik oleh ECM (Electronic Control Module).Dengan berkembangnya teknologi EFI di dunia industri otomotif, maka dunia pendidikan dituntut untuk memberikan pemahaman tentang teknologi EFI khususnya dibidang Otomotif. tugas akhir ini bertujuan untuk mengetahui cara kerja dan dapat melakukan analisis ganguan atau Troublehooting yang terjadi pada Sensor dan Aktuator pada Simulator Engine Management System Toyota Great corolla. Proses Analisis sensor dan aktuator meliputi pemeriksaan tahanan, tegangan dan pengijeksian pada masing-masing sensor dan aktuator. Tahap selanjutnya adalah perbaikan atau penggantian, perbaikan dan penggantian dilakukan sesuai dengan hasil pemeriksaan dan pengukuran pada komponen sensor dan aktuator . Berdasarkan hasil pemeriksaan yang dilakukan pada stiap sensor dan aktuator yang meliputi pemeriksaan tahanan dan tegangan IATS,WTS,TPS,MAP Sensor,pemeriksaan celah dan tahanan sinyal Ne dan G pada distributor ,pemeriksaan volume penyemprotan dan tahanan injektor,pemeriksaan tahanan dan cara kerja ISC, pemeriksaan celah Busi. Dari hasil pemeriksaan sensor dapat disimpulkan bahawa sensor dan aktuator dalam keadaan baik. Sedangkan perbaikan dan penggantian yang di lakukan pada sensor adalah perbaikan pada IAT Sensor karena di peroleh kerusakan pada tahananya ,dan penggantian MAP Sensor.en_US
dc.description.abstractEFI (Electronic Fuel Injection) Technology is used widely for this vehicle. The fuel system in this technology is run electronically by ECM (Electronic Control Module). With the advancement of EFI technology in the automotive industry, the education field is demanded to provide information on EFI technology especially in automotive. This research aimed at learning the working method and being able to do the troubleshooting on the censor and actuator on Toyota Great Corolla Engine Management System Simulator. The process of censor and actuator analysis includes the measurement of resistance, voltage, and injection to each censor and actuator. The next step is repair or replacement. The reparation and replacement are conducted according to the result of the examination and measurement on the censor and actuator components. The result of the examination of each censor and actuator included the examination of resistance and voltage of IATS, WTS, TPS, MAP Censor, the examination of the gap and the resistance of NE and IG signal on the distributor, the examination of volume injection and the resistance of the injector, the examination of ISC resistance and function and the examination of spark plugs. The result of censor examination concluded that the censor and actuator was in a good condition. The reparation and replacement conducted on the censor was the reparation on censor IAT since there was damage on the resistance and the replacement of MAP Censor.en_US
dc.publisherD3 UMYen_US
dc.subjectAnalysis, censor and actuator, Toyota Great Corolla Engine Management System Simulator. Analisis , sensor dan aktuator, simulator Engine Management System Toyota Great Corolla.en_US
dc.title“ANALISIS SENSOR DAN AKTUATOR PADA SIMULATOR ENGINE MANAGEMENT SYSTEM TOYOTA GREAT COROLLA 4A -FE”en_US
dc.typeThesis TA VOK 110en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record