Show simple item record

dc.contributor.advisorIMAN, MARSUDI
dc.contributor.authorAHSAN, AZMI
dc.date.accessioned2018-10-06T06:54:08Z
dc.date.available2018-10-06T06:54:08Z
dc.date.issued2018-05-16
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/21826
dc.descriptionTujuan penelitian yang berjudul peran guru akidah akhlak dalam meningkatkan akhlak siswa di Madrasah Ibtidaiyah Gandekan yaitu pertama untuk mengetahui cara guru akidah akhlak dalam meningkatkan akhlak siswa, untuk mengetahui cara pembelajaran akidah akhlak yang berada di Madrasah ibtidaiyah, dan untuk mengetahui apa saja faktor pendukung dan faktor penghambat dalam meningkatkan akhlak siswa. Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan corak deskriptif, dengan subjek kepala Madrasah Ibtidaiyah, guru akidah akhlak, dan enam siswa-siswi kelas lima dan enam. Data dikumpulkan dengan wawancara sebagai metode utama, observasi dan dokumentasi sebagai metode pendukung. Data yang sudah diperoleh dianalisis secara deskriptif. Hasilnya menunjukkan bahwa: (1) peran guru akidah akhlak adalah membimbing, memotivasi, mengarahkan, dan memberi contoh baik. (2) pembelajaran akidah akhlak dilakukan seminggu 1 kali dengan 2 jam mata pelajaran yang diampu oleh 2 guru. (3) faktor pendukung adanya lingkungan yang agamis, sarana dan prasarana di Madrasah, tenaga pendidik yang profesional, adanya komunikasi yang baik antara guru dan orangtua murid dan faktor penghambat buruknya siaran televisi, kurangnya kesadaran siswa, minimnya pendidikan agama dan latar belakang keluargaen_US
dc.description.abstractThis study is about the role of the teachers of akidah akhlak in improving the quality of students’ akhlak in Madrasah Ibtidaiyah Gandekan. This study aims to investigate the methods employed by the teachers of Akidah Akhlak to improve the quality of their students’ akhlak it also seeks to investigate the teachers’ methods of teaching as well as the factors that support or hinder their effort in improving the quality of students’ akhlak. The approach of this study is descriptive-qualitative. The subject of this study includes; the headmaster of Madrasah Ibtidaiyah, akidah aklak teachers, and six students from the fifth and the sixth grade. Data are collected mainly through interview, while observation and documentation are the secondary methods. The collected data then analysed using descriptive method. The result of this study reveals that; (1) the akidah akhlak teachers play roles to guide, motivate, direct, and act as role models; (2) Akidah akhlak is taught two hours every week by two teachers; (3) the supporting factors are the school’s religious milieu, good infrastructure, professional teachers, and good communication between the teachers and students’ parents. Whereas the hindrance including bad influence of television programs, lack of self-realization among the students, and lack of religious education in their family.en_US
dc.publisherFAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.subjectthe role of teacher, akidah akhlak, students’ akhlaken_US
dc.titlePERAN GURU AKIDAH AKHLAK DALAM MENINGKATKAN AKHLAK SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH GANDEKAN GUWOSARI PAJANGAN BANTULen_US
dc.typeThesis SKR FAI 040en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record