Show simple item record

dc.contributor.advisorMADJID, ABDUL
dc.contributor.authorSHOLEHATIN, RIZQA
dc.date.accessioned2018-10-06T07:00:34Z
dc.date.available2018-10-06T07:00:34Z
dc.date.issued2018-05-28
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/21828
dc.descriptionThis study aims to evaluate the Qur’an memorization (tahfiz) program of the medical school of UMY. This study is a qualitative descriptive research. The evaluation model used in this research is CIPP (Context, Input, Process and Product). Data are gathered through deep interview, observation, and documentation. The gathered data are analyzed by data reduction and then the reduced data are described in the process of data display using charts, relations between the categories and other methods, the last step is verification and conclusion drawing. The results of this study are; 1) context evaluation of the Qur’an memorization program of medical school of UMY reveals that one of the requirement that has been fulfilled is the socialization of the program so students have been able to join the program. Meanwhile, one of the unfulfilled requirement that hinder the program is the students ability to read the Qur’an. 2) input evaluation of the program reveals that among the supporting factors of the program are the participation of the entire medical students, there are lectures that are in charged to supervise the program, and there are lectures whose role is to listen and scrutinize the Qur’anic verses that have been memorized by the students. Furthermore, the availability of guiding books for each student has significant impact in supporting the program. 3) process evaluation of the program reveals that the Qur’an memorization program is held twice in a week before tutorials, general lectures, and memorization test. The methods that are employed by the students in their effort to memorize the Qur’an are syafahi and sima’i methods. 4) product evaluation of the program reveals that the achievement of the participants of the Qur’an memorization program can be measured through memorization target and competition. There is a need to improve the memorization target of the students, while the competition serves as motivation for the students who participate in the Qur’an memorization program.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi program tahfidz Al-Qur’an di program studi kedokteran UMY Penelitian ini merupakan penelitian kualiatif deskriptif, dalam penelitian ini menggunakan model evaluasi CIPP (Context, Input, Prosesdan Product). Data diperoleh dengan cara wawancara mendalam, observasi dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini dengan cara mereduksi data (data reduction), setelah itu disajikan dalam bentuk deskripsi, bagan, hubungan antara kategori dan sejenisnya (data display), dan diverifikasi dengan penarikan kesimpulan (conclution drawing/verification). Hasil penelitian menunjukan bahwa 1) hasil evaluasi dari context program tahfidz Al-Qur’an di Prodi Kedokteran UMY menunjukan bahwa kebutuhan yang telah dicapai adalah melalui sosialisi yang baik sehingga mahasiswa mampu mengikuti kegiatan tahfidz. Sedangkan kebutuhan yang belum tercapai disajikan melalui faktor penghambat program yaitu kemampuan membaca Al-Qur’an mahasiswa. 2) hasil evaluasi dari input program tahfidz Al-Qur’an di Prodi Kedokteran UMY menunjukan pendukung program yaitu peserta tahfidz merupakan seluruh mahasiswa kedokteran yang dipantau oleh dosen penanggung jawab program dan dosen penyimak hafalan. Selain itu saran prasarana yang sangat mendukung adalah buku panduan yang dimiliki oleh semua mahasiswa sebagai alat monitoring hafalan mahasiswa selama menghafal. 3) hasil evaluasi process program tahfidz Al-Qur’an di Prodi Kedokteran menunjukan proses kegiatan menghafal melalui kegiatan harian dua kali dalam seminggu dilaksanakan sebelum kelas tutorial, kuliah umum dan evaluasi / ujian hafalan. Sedangkan metode yang digunakan mahasiswa dalam menghafal adalah dengan cara syafahi dan sima’i. 4) hasil evaluasi product / hasil program tahfidz Al-Qur’an di Prodi Kedokteran UMY menunjukan bahwa hasil dari program menghfal ini ditunjukan melalui target hafalan dan kegiatan lomba. Pencapaian target hafalan mahasiswa masih perlu ditingkatkan sedangkan hasil dari kegiatan lomba adalah sangat bagus dan mampu menjadi motivasi bagi mahasiswa kedokteran yang sedang menghafalkan Al-Qur’an.en_US
dc.publisherFAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.subjectEvaluasi Program, Tahfidz Al-Qur’an.en_US
dc.titleEVALUASI PROGRAM TAHFIDZ AL-QUR’AN PROGRAM STUDI KEDOKTERAN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FAI 145en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record