Show simple item record

dc.contributor.authorROSYIDI, MUHAMMAD YUSUF
dc.date.accessioned2019-11-27T06:05:05Z
dc.date.available2019-11-27T06:05:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/30599
dc.descriptionThe background of the study is that discipline is one of integral parts of educational objective. That is why the interaction pattern between teachers and students and discipline improvement are important foundations in developing human in social environment. This research aims at (1) finding out the interaction pattern between teachers and students in the process of discipline improvement among the students of SMK Muhammadiyah 1 Gamping (2) analyzing the effort of discipline improvement among the students of SMK Muhammadiyah 1 Gamping (3) describing the supporting and inhibiting factors in the interaction between teachers and students in improving the discipline among the students of SMK Muhammadiyah 1 Gamping. This research used qualitative approach, with descriptive qualitative type of research. The subject of the research was Islamic Education subject and Counseling and Guidance teachers. The data were collected through interview as the main method, and observation and documentation as supporting methods. The data were analyzed descriptively. The result shows that: (1) The interaction pattern implemented by the teachers in improving the discipline of the students is good enough, using interaction pattern in multi direction. It was observed that with interaction pattern in multi direction, the students are more controlled in their attitude and in the learning time conducted. However, there were some students implementing the interaction pattern in one direction to motivate the students (2) The discipline improvement effort of the students in the school is already good enough, shown by the teachers who always give advice, motivate the students, and give positive punishment for the students who break rules. The goal is that the students learn the lesson and they do not repeat breaking rules again (3) The supporting factors for the teachers in improving the discipline of the students of SMK Muhammadiyah 1 Gamping: (a) awareness (b) interest and motivation (c) supporting parents and environment. Meanwhile, the inhibiting factors for the teachers in improving the discipline of the students of SMK Muhammadiyah 1 Gamping are the absence of self- awareness of the students, the environment and the parents to do the discipline.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini di latar belakangi karena kedisiplinan merupakan salah satu bagian yang sangat penting dari tujuan pendidikan. Oleh sebab itu pola interaksi guru dengan siswa dan peningkatan kedisiplinan merupakan salah satu pondasi yang penting dalam membentuk manusia yang berada di lingkungan sosial. Peneliti ini bertujuan (1) untuk mengetahui pola interaksi antara guru dengan siswa dalam proses peningkatan kedisplinan pada siswa di SMK Muhammadiyah 1 Gamping (2) untuk menganalisa upaya peningkatan kedisplinan pada siswa di SMK Muhammadiyah 1 Gamping (3) untuk menjelaskan faktor pendukung dan penghambat interaksi guru dengan siswa dalam mengembangkan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah 1 Gamping. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif, dengan jenis penelitian deskritif kualitatif. Subjek dalam penelitian adalah guru PAI dan guru BK. Data dikumpulkan dengan wawancara sebagai metode utama, observasi, dan dokumentasi sebagai metode pendukung. Data yang sudah dianalisis secara deskriptif. Hasil menujukkan bahwa : (1) Pola interaksi yang dilakukan guru dalam meningkatkan kedisiplinan siswa cukup baik, menggunkan pola interaksi multi arah. Terlihat dengan pola interaksi multi arah siswa lebih terkontrol dalam sikap maupun saat pembelajaran dilaksanakan. Namun ada beberapa guru melakukan pola interaksi satu arah untuk memberikan motivasi siswa (2) Upaya peningkatan kedisiplinan siswa di sekolah sudah cukup baik, ditujukkan dengan guru selalu memberikan nasehat, memotivasi siswanya, dan memberikan hukuman yang positif terhadap siswa yang melanggarnya. Tujuannya siswa jera dan tidak mengulangi perbuatannya kembali (3) Faktor pendukung guru dalam peningkatan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah Gamping : (a) kesadaran (b) minat dan motivasi (c) orang tua dan lingkungan yang mendukung. Sedangkan faktor penghambat guru dalam peningkatan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah Gamping adalah tidak adanya kesadaran siswa dalam dirinya, lingkungan, dan orang tua untuk melakukan disiplinen_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectTHE INTERACTION BETWEEN TEACHERS AND STUDENTSen_US
dc.subjectEFFORTen_US
dc.subjectDISCIPLINEen_US
dc.subjectINTERAKSI GURU DENGAN SISWAen_US
dc.subjectUPAYAen_US
dc.subjectKEDISIPLINANen_US
dc.titlePOLA INTERAKSI GURU DENGAN SISWA DAN PENINGKATAN KEDISIPLINAN (STUDI KASUS SMK MUHAMMADIYAH 1 GAMPING)en_US
dc.typeThesis SKR FAI 314en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record