Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPRABOWO, RIYADI
dc.date.accessioned2019-12-07T07:16:36Z
dc.date.available2019-12-07T07:16:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/30821
dc.descriptionAs a sport that is loved all over the world, football grows no longer just as a sport, but for groups that are very fanatical about it football is a symbol of identity and culture. In Indonesia itself, this fanaticism grew towards a more extreme, namely holiganism. As a result of the holiganism which then moves into the anarchism, at least anarchism due to football has claimed 57 lives of Indonesians until 2017. Structural approaches from both the government and PSSI have been carried out from several years ago, but in fact the friction between supporters until 2017 still arises, then in mid-2017 the government tried peace between these supporters with a cultural approach, namely by holding various events to make mutual supporters embrace each other. This public service ad was created to support the government movement in the cultural approach to Indonesian soccer supporters. While the media chosen is online media, because it is considered very close to the intended target audience For the design, the creation of this work focused on how the creative process of delivering messages carried out by the director in order to convey the Public Service Advertisements to be as intended and effective.en_US
dc.description.abstractSebagai olahraga yang digandrungi di seluruh dunia, sepak bola tumbuh tak lagi hanya menjadi sebuah olah raga, tapi bagi kelompok yang sangat fanatik terhadapnya sepakbola menjadi sebuah perlambang identitas dan budaya. Di Indonesia sendiri, fanatisme tersebut tumbuh kearah yang lebih ekstrim, yaitu holiganisme. Akibat holiganisme yang kemudian bergerak menjadi anarkisme tersebut, setidaknya anarkisme akibat sepak bola sudah merenggut 57 nyawa warga Indonesia sampai tahun 2017. Pendekatan dengan struktural baik dari pemerintah maupun PSSI telah dilakukan dari beberapa tahun silam, tapi nyatanya gesekan antar suporter sampai tahun 2017 masih tetap timbul, kemudian pada pertengahan 2017 pemerintah mencoba perdamaian antar suporter tersebut dengan pendekatan kultural, yaitu dengan mengadakan berbagai event untuk membuat suporter saling merangkul satu sama lain. Iklan layanan masyarakat ini diciptakan untuk mendukung gerakan pemerintah dalam pendekatan kultural terhadap suporter sepak bola Indonesia. Sedangkan media yang dipilih adalah media online, karena dinilai sangat dekat dengan target audiens yang dituju. Untuk perancangannya, penciptaan karya ini terfokus pada bagaimana proses kreatif penyampaian pesan yang dilakukan oleh sutradara agar bisa menyampaikan Iklan Layanan Masyarakat tersebut menjadi seperti yang dituju dan tepat guna.en_US
dc.publisherFISIP UMYen_US
dc.subjectILMen_US
dc.subjectPSAen_US
dc.subjectSUPORTER SEPAK BOLA INDONESIAen_US
dc.subjectINDONESIAN FOOTBALL SUPPORTERSen_US
dc.subjectPRODUKSI IKLANen_US
dc.subjectADVERTISINGen_US
dc.subjectPENYUTRADARAANen_US
dc.subjectFILM DIRECTINGen_US
dc.titlePROSES KREATIF PENYAMPAIAN PESAN DALAM PENYUTRADARAAN IKLAN LAYANAN MASYARAKAT SUPORTER SEPAK BOLA INDONESIAen_US
dc.typeThesis SKR FISIP 696en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record