Show simple item record

dc.contributor.authorRIDHA, MUHAMMAD
dc.date.accessioned2019-12-13T03:30:50Z
dc.date.available2019-12-13T03:30:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/30911
dc.descriptionThis research aims to find out (1) the background of the formulation of microteaching program, (2) the preparation of microteaching program, (3) the process or the implementation of microteaching program, and (4) the success of microteaching program in Islamic Education Study Program Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. The type of this research was ex-pose facto evaluative. It used mixed method research approach applying CIPP research model. The research subjects were the lecturers and students of Islamic Education Study Program Semester 5 Academic Year 2018/ 2019. The data were gathered using video observation, interview, documentation, and questionnaire. The data analysis technique used Miler and Huberman theory conducted involving data reduction, data presentation, and conclusion or verification. Meanwhile, the quantitative data analysis technique used descriptive quantitative. After the data analysis was conducted, the results shown are as follows: 1) Microteaching program is the implementation of the Islamic Education regulations or curriculum. One of the aims is to provide initial knowledge for students who are going to teach in schools. In this point, the program background has some poor judgement. 2) From the program preparation aspect, it has been categorized as moderate. 3) From the program implementation aspect, it has been categorized of having good assessment as it has met three criteria namely meeting the objective, program implementation, and provision of solution in overcoming problems in the program. 4) The success of the microteaching program is in good assessment. Thus, in all criteria of CIPP (Context, Input, Process, Product), the microteaching program in Islam Education in Universitas Muhammadiyah Yogyakarta has been categorized as fairly good.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui: 1) Latar belakang terbentuknya program micro teaching, 2) Persiapan program micro teaching, 3) Proses atau pelaksanaan program micro teaching, dan 4) Keberhasilan program micro teaching di Pendidikan Agama Islam Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Penelitian ini merupakan jenis penelitian evaluatif ex-pose facto. Menggunakan pendekatan penelitian mixed method, dengan model penelitian CIPP. Subjek penelitian ini adalah dosen pengampu mata kuliah dan mahasiswa program studi Pendidikan Agama Islam semester 5 tahun akademik 2017/2018. Data dikumpulkan dengan cara observasi video, wawancara, dokumentasi, serta angket. Teknik analisis data menggunakan teori Miler dan Huberman yang dilakukan dengan cara reduksi data, penyajian data dan kesimpulan atau verifikasi. Sedangkan teknik analisis data kuantitatif menggunakan teknik deskriptif kuantitatif. Setelah dilakukan analisis data, maka diperoleh hasil penelitian sebagai berikut: 1) Program micro teaching merupakan implementasi dari regulasi atau kurikulum Pendidikan Agama Islam, salah satu tujuannya adalah untuk memberikan bekal kepada mahasiswa yang akan terjun ke sekolah-sekolah. Dalam hal ini latar belakang program memiliki penilaian kurang baik, 2) Dari aspek persiapan program, maka sudah berada pada kategori cukup, 3) Dari aspek pelaksanaan program memiliki penilaian baik karena sudah memenuhi tiga hal yaitu adanya rencana mencapai tujuan, implementasi program, dan adanya cara mengatasi masalah dalam program, 4) Keberhasilan program micro teaching memiliki penilaian baik. Sehingga dari semua aspek evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product) maka program micro teaching Pendidikan Agama Islam Universitas Muhammadiyah Yogyakarta sudah berada pada kategori Cukup Baik.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectEVALUATIONen_US
dc.subjectCIPPen_US
dc.subjectMICROTEACHING,en_US
dc.subjectISLAMIC EDUCATIONen_US
dc.subjectPENDIDIKAN AGAMA ISLAMen_US
dc.titleEVALUASI PROGRAM MICRO TEACHING PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record