dc.contributor.author | NOVIANI, IGA | |
dc.date.accessioned | 2020-02-08T06:26:51Z | |
dc.date.available | 2020-02-08T06:26:51Z | |
dc.date.issued | 2019-12-24 | |
dc.identifier.uri | http://repository.umy.ac.id/handle/123456789/31579 | |
dc.description | This study aims to describe the creativities of the teachers in applying the Tarikh (history) Education Learning method and to analyze the problems of applying the creativity of the teachers in implementing the Tarikh Education Learning method. This research used a descriptive qualitative approach in SMP (Junior High School) Muhammadiyah 3 in Yogyakarta from October 2019 to November 2019. The subjects in this study were the teachers of Tarikh subject and students of class VIIA, VIIB, VIIIE, VIIF, VIIH, and VII I, while the informant in this study was the principal. Data collection techniques used the method of observation, interviews, and documentation. Data analysis was performed using Miles and Huberman‟s analysis with steps of data reduction, data presentation, and verification. The results of the data analysis show that creativity can be seen from four aspects of creativity, namely fluency in thinking, flexibility, elaboration, and originality. The results of the research from the four aspects of creativity that teachers have about the creativity of teachers in applying Tarikh Education Learning method in SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta is that Teacher creativity needs to be improved because of all four aspects teachers only have one of the four aspects, namely originality, due to the low level of knowledge about teacher creativities. However, the teachers continue to try to improve their creativity so that the creativity possessed by the teacher comes out. | en_US |
dc.description.abstract | Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kreativitas guru dalam menerapkan metode pembelajaran pendidikan Tarikh, dan untuk menganalisis apa saja problematika penerapan kreativitas guru dalam menerapkan netode pembelajaran pada pendidikan Tarikh.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif di SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Pada bulan Oktober 2019 - November 2019. Adapun subyek dalam penelitian ini adalah guru Tarikh dan siswa kelas VIIA, VIIB, VIIE, VIIF, VIIH, VII I,sedangkan untuk informan dalam penelitian ini adalah Kepala Sekolah. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis Miles dan Huberman dengan langkah-langkah reduksi data, penyajian data dan verifikasi.
Hasil analaisis data menunjukkan bahwa kreativitas dapat dilihat dari empat aspek kreativitas yaitu kelancaran berfikir, fleksibelitas, elaborasi, dan orisinalitas. Hasil penelitian dari empat aspek kreativitas yang dimiliki guru tentang kreativitas guru dalam menerapkan metode pembelajaran pendidikan Tarikh di SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta bahwa Kreativitas guru perlu ditingkatkan lagi dikarnakan dari keempat aspek guru hanya memiliki satu dari keempat aspek yaitu orisinalitas, dikarnakan masih rendahnya pengetahuan tentang kreativitas, namun guru terus berusaha untuk terus mengasah kreativitas dalam dirinya agar kreativitas yang dimiliki guru keluar. | en_US |
dc.publisher | FAI UMY | en_US |
dc.subject | KREATIVITAS GURU | en_US |
dc.subject | METODE PEMBELAJARAN | en_US |
dc.subject | PENDIDIKAN TARIKH | en_US |
dc.subject | TEACHER CREATIVITY | en_US |
dc.subject | LEARNING METHOD | en_US |
dc.subject | TARIKH EDUCATION | en_US |
dc.title | KREATIVITAS GURU DALAM MENERAPKAN METODE PEMBELAJARAN PENDIDIKAN TARIKH DI SMP MUHAMMADIYAH 3 YOGYAKARTA | en_US |
dc.type | Thesis SKR FAI 402 | en_US |