dc.contributor.author | NASRULLA, ABDUL MALIK | |
dc.date.accessioned | 2020-02-20T04:05:24Z | |
dc.date.available | 2020-02-20T04:05:24Z | |
dc.date.issued | 2019-12-10 | |
dc.identifier.uri | http://repository.umy.ac.id/handle/123456789/31861 | |
dc.description | This research aims at finding out: 1) The background of the formation of asrama tahfidz (Al- Qur’an recitation/ memorization dormitory) program, 2) The preparation of asrama tahfidz program, 3) The process or implementation of asrama tahfidz program, 4) The success of asrama tahfidz program in Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta. The the type of the research is ex-pose facto evaluative. It applied mixed method research, with CIPP evaluation model. The subject of the research was Vice Director 4 of Pesantren (Islamic Boarding School) Development Department, staff of Student Islamic Life Affairs, dormitory host or Pamong, Musyrif (dormitory coach) and students of Mua’allimin living in asrama tahfidz in academic year of 2019/2020. The data collection was conducted with field observation, interview, documentation, and questionnaire. The data analysis technique was carried out with data reduction, data presentation and conclusion or verification. Meanwhile, the quantitative data analysis technique used descriptive quantitative technique. After doing the data analysis, the results are as follows: 1) Asrama tahfidz program is the implementation of the regulation or the goals of Madrasah Mu’allimin, and one of the goals is the cadre formation of ulama (cleric), leader, and educator. According to the study, the background of the program has good result from the evaluation, 2) From the aspect of program preparation, it is categorized as fair, 3) The aspect of program implementation has good result because it has already fulfilled three things, namely planning to achieve the goals, program implementation, and the ways to solve problems in the program, 4) The program success of asrama tahfidz has fair result. Therefore, from the evaluation aspect of CIPP (Context, Input, Process, Product), asrama tahfidz program in Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta is in fair category | en_US |
dc.description.abstract | Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui: 1) Latar belakang terbentuknya program asrma tahfidz, 2) Persiapan program asrma tahfidz, 3) Proses atau pelaksanaan program asrma tahfidz, dan 4) Keberhasilan program asrma tahfidz di Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta. Penelitian ini merupakan jenis penelitian evaluatif ex-pose facto. Menggunakan pendekatan penelitian mixed method, dengan model evaluasi CIPP. Subjek penelitian ini adalah Wakil Direktur 4 Bagian Pengembangan Pesantren, Staf urusan kehidupan Islami siswa, Bapak asrama atau Pamong, Musyrif dan Siswa Mu’allimin yang bertinggal di asrama tahfidz tahun akademik 2019/2020. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi lapangan, wawancara, dokumentasi, serta angket. Teknik analisis data dilakukan dengan cara reduksi data, penyajian data dan kesimpulan atau verifikasi. Sedangkan teknik analisis data kuantitatif menggunakan teknik deskriptif kuantitatif.
Setelah dilakukan analisis data, maka diperoleh hasil penelitian sebagai berikut: 1) Program asrama tahfidz merupakan implementasi dari regulasi atau tujuan Madrasah Mu’allimin, salah satu tujuannya adalah membentuk kader ulama, pemimpin dan pendidik. Dalam hal ini latar belakang program memiliki penilaian baik, 2) Dari aspek persiapan program, maka sudah berada pada kategori cukup baik, 3) Dari aspek pelaksanaan program memiliki penilaian baik karena sudah memenuhi tiga hal yaitu adanya rencana mencapai tujuan, implementasi program, dan adanya cara mengatasi masalah dalam program, 4) Keberhasilan program asrama tahfidz memiliki penilaian cukup baik. Sehingga dari semua aspek evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product) maka program asrama tahfidz di Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta sudah berada pada kategori Cukup Baik. | en_US |
dc.publisher | FAI UMY | en_US |
dc.subject | Evaluasi CIPP | en_US |
dc.subject | CIPP Evaluation | en_US |
dc.subject | Asrama Tahfidz | en_US |
dc.subject | Madrasah Mu’allimin | en_US |
dc.title | EVALUASI PROGRAM ASRAMA TAHFIDZ DALAM MEWUJUDKAN GENERASI PENGHAFAL AL-QUR’AN SERTA TAFAQQUH FÎ AL-DÎN DI MADRASAH MU’ALLIMIN MUHAMMADIYAH YOGYAKARTA TAHUN 2019 | en_US |
dc.type | Thesis SKR FAI 400 | en_US |