Show simple item record

dc.contributor.authorMELLANI, ZAIDAH
dc.date.accessioned2020-02-24T06:47:37Z
dc.date.available2020-02-24T06:47:37Z
dc.date.issued2020-01-21
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/31989
dc.descriptionReligiosity is the relation between an individual and his or her religion (Nur and Rini, 2010:169). Parents have the role as the basic environment which is significant for children development. This research aims to find out the religiosity of children with disabilities and to analyze the parents’ role in improving the religiosity of children with disabilities in SMP Taman Dewasa Ibu Pawiyatan Tamansiswa Yogyakarta. This research used qualitative approach with interview, observation and documentation as the data collection technique. The research subjects were three Grade VII students namely SA, DA and PA (the names were kept confidential) as Muslim students with disabilities. The data analysis used was data reduction, data display and data verification. Parents have the role as role model and teacher. The forms of religiosity are faith, religious practices, good deeds, appreciation, religious knowledge, experience and consequence. The research result shows that parents have important role in improving the religiosity of children with disabilities. As the role model and teacher, parents become reflection towards their children. The environment where the subjects live in is also influential to the way they perform the religious activitiesen_US
dc.description.abstractReligiusitas adalah keterkaitan individu terhadap agamanya (Nur dan Rini, 2010:169). Peran Orangtua yaitu lingkungan pokok yang memiliki kedudukan yang sangat berpengaruh terhadap perkembangan anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana religiusitas anak berkebutuhan khusus serta menganalisis bagaimana peran Orangtua dalam meningkatan religiusitas anak berkebutuhan khusus di SMP Taman Dewasa Ibu Pawiyatan Tamansiswa Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, teknik pengumpulan data dengan wawancara, observasi serta dokumentasi. Subyek penelitian yaitu kelas VII dengan subyek SA, DA dan PA (nama samaran) sebagai anak berkebutuhan khusus yang beragama islam. Analisis data yang digunakan pada penelitian ini yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Peran Orangtua sebagai panutan, pemberi contoh dan pengajar. Bentukbentuk religiusitas yaitu keyakinan, praktik agama, ihsan dan penghayatan, pengetahuan agama serta pengalaman dan kosekuensi. Hasil penelitiannya yaitu Orangtua memiliki peran yang sangat penting dalam meningkatkan religiusitas anak berkebutuhan khusus. Orangtua sebagai panutan, pengajar serta pemberi contoh menjadi cerminan untuk anak-anaknya. lingkungan tempat tinggal subyek juga sangat berpengaruh dalam menjalankan aktifitas religiusitas.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectPARENTS’ ROLEen_US
dc.subjectPERAN ORANGTUAen_US
dc.subjectCHILDREN WITH DISABILITIESANAK BERKEBUTUHAN KHUSUSen_US
dc.subjectRELIGIOSITYen_US
dc.subjectRELIGIUSITASen_US
dc.titlePERAN ORANGTUA DALAM MENINGKATKAN RELIGIUSITAS ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SMP TAMAN DEWASA IBU PAWIYATAN TAMANSISWA YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record