Show simple item record

dc.contributor.authorSRIABIDIN, CARABINER WIKAN
dc.date.accessioned2020-03-05T06:49:03Z
dc.date.available2020-03-05T06:49:03Z
dc.date.issued2020-01-04
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/32363
dc.descriptionThis research aims to review the tahfidz Quran program at SMP IT Al-Huda Wonogiri, find out the implementation of the tahfidz Quran program, and analyze the achievement of the program of tahfidz Quran. This is an ex post facto evaluation research using evaluative descriptive approach with a research designed developed by Stufflebeam that includes context, input, process, product (CIPP). The subjects of the research were headmasters, Islamic boarding house leaders, musrif (supervisor) and 340 students in the academic year of 2018/2019. The data were collected using observation, interview, and documentation. The findings show that: 1) The context evaluation is proven to be good from the decision to make a structural program that was previously conducted as a subject just like other subjects. 2) The input evaluation shows that the students’ ability when accepted in the program has been known. They also get guidance in the entrance exam. The teachers, on the other hand, also have fulfilled the qualification standard in becoming musrif for the success of tahfidz Quran program. Meanwhile, in the aspects of infrastructure, the mosque needs further maintained. 3) The process evaluation shows that tahfidz Quran learning has been good because it has been in line with what has been planned systematically and there has been a clear target setting of each musrif that supervises students. In addition, each musrif also has their own ways to conduct the structured learning. 4) The product evaluation shows that in the 2018/2019 academic year, there has been an improvement in the Quran memorization of students enrolling tahfidz level which is the comparison result between odd and even semesters. Therefore, the implementation of tahfidz Quran learning at SMP IT Al-Huda Wonosari has been proven good.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji program tahfidz al-Qur’an di SMP IT Al-Huda Wonogiri. Mengetahui pelaksanaan program pembelajaran tahfidz alQur’an. Menganalisa pencapaian hasil program pembelajaran tahfidz al-Quran. Jenis penelitian adalah penelitian evaluasi ex post fakto menggunakan pendekatan evaluatif deskriptif dengan desain penelitian evaluasi menggunakan teori stufflebeam dengan alur penelitian context, input, process, product (CIPP). Subjek dalam penelitian ini kepala sekolah, pimpinan pondok, musrif dan peserta didik sebanyak 340 peserta didik tahun ajaran 2018/2019. Sedangkan teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dukumentasi. Kesimpulan penelitian sebagai berikut: 1) Evaluasi Konteks menunjukkan bahwa sudah baik dari pengambilan keputusan untuk dijadikan sebuah program secara struktural yang mana awalnya hanyalah mata pelajaran seperti matapelajaran yang lain. 2) Evaluasi input menunjukkan bahwa kemampuan peserta didik dalam penerimaan sudah diketahui dan juga mendapatkan pembinaan dalam ujian masuk, begitu juga untuk tenaga pendidik juga sudah memenuhi standar dalam pemilihan menjadi musrif guna kelancaran program tahfidz al-Qur’an, sedangakan dalam sarana dan prasarana ada yang masih harus diperhatikan pada mushola. 3) Evaluasi Proses menunjukan bahwa, kegiatan pembelajaran tahfidz al-Qur’an sudah baik dikarenakan dalam pelaksanaan sesuai yang sudah direncanakan secara sistematis dan juga sudah ada penetapan targer setiap musrif yang membimbing peserta didik dan juga setiap musrif mempunyai cara sendiri untuk melaksanakan pembelajaran secara tersetrutur. 4) Evaluasi hasil menunjukan bawah pada tahun ajaran 2018/2019 terdapat peningkatan di dalam hafalan al-Qur’an pada setiap peserta didik yang mana perbandingan hasil dari semester ganjil dengan semester genap mengikuti level tahfidz. Jadi, pada pelaksanaan program pembelajaran tahfidz alQur’an di SMP IT Al-Huda Wonogiri dapat dikatakan baik.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectPROGRAM EVALUATIONen_US
dc.subjectTAHFIDZ QURANen_US
dc.titleEVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR’AN DI SMP IT AL-HUDA WONOGIRIen_US
dc.typeThesis SKR FAI 476en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record