Show simple item record

dc.contributor.authorSAPUTRA, DIAN ADRIANSYAH
dc.date.accessioned2017-09-30T03:04:48Z
dc.date.available2017-09-30T03:04:48Z
dc.date.issued2017-08-31
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/15182
dc.descriptionIn Alquran Surah Al-Muzammil verse number 4 which means "And recite the Qur'an with measured recitation (Tartil)". Tartil by language means to shine or beautify. Learning makhroj of hijaiyah letters is the first step to achieve perfection in reading Al-Quran. The lack of learning media that gives the material about the pronunciation of hijaiyah letters is one of the obstacles in understanding the correct pronunciation of hijaiyah letters in accordance with their makhroj. The purpose of this research is to make an alternative solution of the existing problem, the solution is an application for learning makhorijul hijaiyah using animation that has an explanation by using animated gestures and vidios about how to pronounce hijaiyah letters properly and correctly in accordance with makhroj. Based on the results of pre-test and post-test testing that have been conducted before and after using the Animated for learning makhorijul hijaiyah, it can be concluded that application for learning makhorijul hijaiyah using animation succeeded in increasing the correct pronunciation of hijaiyah according to their makhroj. This is proven through the value of tests that tend to increase after playing the application for learning mskhorijul hijaiyah using animation. And user can avoid the mistake of pronouncing the hijaiyah letters that resulted in changes in the meaning of sentences in the Qur'anen_US
dc.description.abstractDalam surat Al-Muzammil ayat 4 yang artinya “Dan Bacalah Al Qur’an itu dengan tartil”. Tartil menurut bahasa berarti membaguskan atau memperindah. Belajar makhroj huruf hijaiyah merupakan langkah awal untuk mencapai kesempurnaan dalam membaca Al-Quran. Kurangnya media pembelajaran yang memberikan materi tentang pengucapan Makhorijul Huruf Hijaiyah menjadi salah satu kendala seseorang dalam memahami pengucapan huruf hijaiyah yang benar sesuai dengan makhrojnya. Tujuan dari skripsi ini adalah untuk memberi solusi arternatif dari masalah yang ada, yaitu berupa Aplikasi Makhorijul Huruf Hijaiyah Berbasis Animasi yang memiliki penjelasan dengan menggunakan animasi gerak mulut dan vidio bagaimana cara mengucapkan huruf hijaiyah dengan baik dan benar sesuai dengan makhrojnya. Berdasarkan hasil pengujian pre-test dan post-test yang dilakukan sebelum dan sesudah menggunakan Aplikasi Makhorijul Huruf Hijaiyah Berbasis Animasi, dapat disimpulkan bahwa Aplikasi Makhorijul Huruf Hijaiyah Berbasis Animasi berhasil meningkatkan pengucapan huruf hijaiyah yang benar sesuai dengan makhrojnya. Hal ini terbukti melalui nilai tes yang cenderung meningkat sesudah mengunakan aplikasi Makhorijul Huruf Hijaiyah Berbasis Animasi, sehingga terhindar dari kesalahan mengucapkan huruf hijaiyah yang mengakibatkannya perubahan makna kaliamat dalam Al-Quran.en_US
dc.publisherFT UMYen_US
dc.subjectMultimedia, Makharijul huruf Hijaiyah, Animasi, pre-test dan post-test. Multimedia, Hijaiyah Letters, Makharijul Letter, Animation, pre-test and post-ten_US
dc.titlePENGEMBANGAN APLIKASI PEMBELAJARAN MAKHORIJUL HURUF HIJAIYAH BERBASIS ANIMASIen_US
dc.typeThesis SKR F T 556en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record