Show simple item record

dc.contributor.authorISMAYANA, RAKA PUTRA
dc.date.accessioned2020-01-18T03:32:15Z
dc.date.available2020-01-18T03:32:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/31157
dc.descriptionRailway bridge with the warren type truss structure in the Sumatera region is an infrastructure has existed since the Dutch colonial era. Bridge is used as a mode transportation for natural resources of coal. The construction of railway bridge must always be monitored and evaluated for the feasibility of the structure, especially for earthquake load. This is due to change the latest of earthquake hazard maps and regulations regarding earthquake load. The research used SNI 2833:2016 regulations, about bridge planning for earthquake load and 2017 earthquake hazard maps, by modeling the 42 meter warren type of truss structure using SAP2000 V.21 software. The results of the research indicate that, the largest of mode shape value occurs UZ point with the 6 step number mode of 0,82536 displacement unit and a period value of 0,075276 second. The largest of period (T) value occurs in 1 step number mode of 0,37002 second. The maximum displacement occurs U3 point at the joint 25 of 36,437377 mm opposites the axis. The value of displacement in the direction of U3 is smaller than the value of allowed deflection of 52,5 mm. Then, at the stress control, there are 13 frames that have overstressed and the maximum stressed of frame occurs on the pressure frame, the IWF150.150.7.10 frame has the Pu value of 22,462 tons with a Pncompressed of 12,612 tons. Based on the 3 riviews, it can be concluded that, the bridge structure requires reinforcment of structure on cross girder 1 (IWF1100.400.16.28), 2(IWF1100.400.16.28) and 7(IWF1100.400.16.28) frames and on wind bracing 13 until 22 (IWF150.150.7.10) frames.en_US
dc.description.abstractJembatan kereta api dengan struktur rangka baja tipe warren di wilayah Sumatera merupakan infrastruktur yang telah ada sejak jaman kolonial Belanda. Jembatan ini difungsikan sebagai moda transportasi pengangkut sumber daya alam berupa batu bara. Konstruksi jembatan kereta api harus selalu dipantau dan dievaluasi kelayakan strukturnya, terutama terhadap beban gempa. Hal ini disebabkan karena adanya perubahan peta hazard gempa yang selalu diperbaharui. Penelitian ini menggunakan peta hazard gempa tahun 2017, dengan memodelkan struktur jembatan rangka baja tipe warren bentang 42 meter menggunakan software SAP2000 V.21. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, nilai mode shape terbesar UZ terjadi pada titik dengan pergerakan dominan ke arah UZ dengan step number mode 6 sebesar 0,82536 satuan perpindahan dan dengan nilai periode 0,075276 detik. Untuk nilai periode (T) terbesar terjadi pada step number mode 1 sebesar 0,37002 detik. Displacement maksimum terjadi pada arah U3 di joint 25 sebesar 36,437377 mm berlawanan arah sumbu. Nilai displacement pada arah U3 lebih kecil dari nilai lendutan ijin sebesar 52,5 mm. Lalu, pada evaluasi kontrol tegangan, terdapat 13 batang yang mengalami overstressed dan batang yang mengalami tegangan terbesar terjadi pada batang tekan, yakni batang IWF150.150.7.10 dengan nilai Pu sebesar 22,462 ton dengan kapasitas Pntekan sebesar 12,612 ton. Berdasarkan ke-3 tinjauan tersebut, dapat disimpulkan bahwa, struktur jembatan memerlukan perkuatan struktur pada gelagar melintang yaitu, batang 1 (IWF1100.400.16.28), 2 (IWF1100.400.16.28) dan 7 (IWF1100.400.16.28) dan pada ikatan angin atas, yaitu batang 13-22 (IWF150.150.7.10).en_US
dc.publisherFT UMYen_US
dc.subjectRAILWAY BRIDGEen_US
dc.subjectJEMBATAN KERETA APIen_US
dc.subject2017 EARTHQUAKE MAPSen_US
dc.subject, PETA GEMPA 2017en_US
dc.subjectDISPLACEMENTen_US
dc.subjectKONTROL TEGANGANen_US
dc.subjectMODE SHAPESen_US
dc.subjectDISPLACEMENTen_US
dc.subjectSTRESS CONTROLen_US
dc.titleEVALUASI JEMBATAN KERETA API RANGKA BAJA TIPE WARREN BENTANG 42 METER BERDASARKAN SNI 2833:2016 DAN PETA GEMPA 2017en_US
dc.typeThesis SKR FT 300en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record