Show simple item record

dc.contributor.authorALAM, WINI ROMIZ
dc.date.accessioned2018-06-30T07:25:36Z
dc.date.available2018-06-30T07:25:36Z
dc.date.issued2018-01-06
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/19881
dc.descriptionPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi program Mubalig Hijrah di Madrasah Mu’allimin tahun 2017, ditinjau dari segi context, input, process, dan product. Jenis penelitian ini adalah evaluatif ex post facto, menggunakan pendekatan mixed methode. Model evaluasi program adalah CIPP dari Stufflebeam. Subyek penelitian terdiri dari Ketua Panitia Mubalig Hijrah tahun 2017, Pengurus Pimpinan Wilayah Muhammadiyah, Karyawan yang membidangi Mubalig Hijrah, dan 50 peserta Mubalig Hijrah. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, dokumentasi, dan kuesioner. Teknik analisis data kualitatif menggunakan teori Milles dan Huberman yang mencangup empat tahap, yaitu: pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan data kuantitatif dianalisis dengan statistik deskriptif untuk aspek product program Mubalig Hijrah. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Pada tahap konteks sudah efektif, dengan adanya tujuan dan latar belakang diadakannya program yang telah diatur dengan sistematis. (2) Pada aspek input, rekruitmen peserta tidak berjalan dengan bai. Karena siswa yang tidak masuk kriteria tetap diikutkan oleh panitia. (3) Aspek process sudah berjalan sesuai rencana. Kegiatan diawali dengan penerjuanan kemudian distribusi peserta oleh para pembimbing dan terakhir penarikan. Program Mubalig Hijrah berlangsung selama dua puluh satu hari (4) Aspek product dalam ketercapaian yang tidak terlalu bagus. Dengan melihat kinerja peserta Mubalig Hijrah, sebanyak 55% program tidak sesuai tujuan dan hanya 45% saja yang sesuai.en_US
dc.description.abstractThis research aims to evaluate Mubalig Hijrah Program at Madrasah Mu’allimin in 2017, observed from the perspective of context, input, process, and product. This is an evaluative ex post facto research using mix method approach. The program evaluation model used is CIPP from Stuffelbeam. The subjects of this research were the Head of Mubalig Hijrah 2017 committee, 1 member of Regional Muhammadiyah board, 1 staff of recruitment and Mu’allimin alumnus, and 50 participants of Mubalig Hijrah as the sample. The technique of data collection was carried out using interview, documentation and questionnaire. The technique for analysing qualitative data used Miles and Huberman theory, then the quantitative data was analysed using descriptive statistics formula to find out the success of the program. The research results reveal that (1) On the context stage, it has been effective, by providing purpose and background for conducting the program that is arranged well by the committee. (2) On the input stage, especially participants recruitment, the selection is not fair. Because even the students who do not fulfill the criteria are still allowed by the committee to participate. (3) Aspects of the process are running as planned. Activity begins with the subsequent tracking and distribution of the participants by the mentors and the last withdrawal. The Mubalig Hijrah program lasts twenty-one days. (4)Product aspect in achievement that is not too good. By looking at the performance of Mubalig Hijrah participants, 55% of programs are not matching goals and only 45% are appropriate.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectProgram Evaluation, Mubalig Hijrah. Evaluasi Program, Mubalig Hijrahen_US
dc.titleEVALUASI PROGRAM MUBALIG HIJRAH TAHUN 2017 DI MADRASAH MU’ALLIMIN MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FAI 093en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record