Show simple item record

dc.contributor.authorFITRIANI, ALIFAH
dc.date.accessioned2019-09-27T03:24:16Z
dc.date.available2019-09-27T03:24:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/29131
dc.descriptionThis research aims at finding out the effectiveness of Five Days School implementation in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta, finding out the boredom level of Five Days School implementation, finding out the students’ learning achievement on ISMUBA subjects, finding out and analyzing whether there is an influence of the effectiveness of Five Days School implementation towards the boredom level of the students in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta, and finding out and analyzing whether there is an influence of the Five Days School implementation towards the learning achievement on ISMUBA subjects in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. This research was descriptive quantitative in nature with proportional stratified random sampling technique. The subjects of the research were 105 students in SMA Muhammadiyah Yogyakarta. The data collecting techniques used questionnaire, observation and interview. The data were submitted through questionnaire with Likert scale model. The validity test used Product Moment, while the reliability test used Alpha Cronbach. Then, the data analysis technique used normality test, Linear Regression test was conducted twice and Anova test. The result of the research shows that: 1) The effectiveness achievement of Five Days School implementation in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta with score of 2.70 has criterion as effective; 2) The boredom level of the students’ learning in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta is in average category; 3) The students’ learning achievement on ISMUBA subject in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta is in average category; 4) The result of the first hypothesis is that there is an influence of Five Days School implementation towards the boredom level of students’ learning in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. It can be seen from the calculation result of Anova test that the Sig value is of 0.011 < 0.05, then Ha is accepted and Ho is rejected; 5) The result of the second hypothesis is that there is no influence of Five Days School implementation towards the students’ learning achievement on ISMUBA subjects in SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. It can be seen that the Sig value is of 0.082 in which it is bigger than 0.05 (0.082 < 0.05), then Ha is rejected and Ho is accepted.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penerapan Sekolah Lima Hari di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta, untuk mengetahui tingkat kejenuhan penerapan Sekolah Lima Hari, untuk mengetahui prestasi belajar ISMUBA siswa, untuk mengetahui dan menganalisis apakah terdapat pengaruh efektivitas penerapan Sekolah Lima Hari terhadap tingkat kejenuhan siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta, dan untuk mengetahui dan menganalisis apakah terdapat pengaruh efektivitas penerapan Sekolah Lima Hari terhadap prestasi belajar ISMUBA di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif deskriptif dengan menggunakan teknik proportional stratified random sampling. Subyek penelitian ini berjumlah 105 siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Teknik pengumpulan data menggunakan angket, observasi, dan wawancara. Data dikumpulkan melalui kuisioner model skala likert. Uji validitas menggunakan Product Moment, sedangkan uji reliabilitas menggunakan Alpha Cronbach. Selanjutnya, teknik analisis data menggunakan uji normalitas, uji regresi linear yang dilakukan dengan 2x uji, dan uji anova. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : 1) Pencapaian efektivitas program Sekolah Lima Hari di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta dengan nilai sebesar 2,70 yang memiliki kriteria efektif; 2) Tingkat kejenuhan belajar siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta berada pada kategori sedang; 3) Prestasi belajar ISMUBA siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta berada pada kategori sedang; 4) Hasil dari hipotesis pertama diperoleh bahwa terdapat pengaruh efektivitas penerapan Sekolah Lima Hari terhadap tingkat kejenuhan belajar siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Hal ini dapat dilihat dari hasil perhitungan uji Anova yang menunjukkan bahwa nilai Sig 0.011 < 0.05, maka Ha diterima dan Ho ditolak ; 5) Hasil dari hipotesis kedua diperoleh bahwa tidak terdapat pengaruh efektivitas penerapan Sekolah Lima Hari terhadap prestasi belajar ISMUBA siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Hal ini dapat diketahui bahwa hasil sig 0.082 nilai tersebut lebih besar dari 0.05 ( 0.082 > 0.05 ), maka Ha ditolak dan Ho diterima.en_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectEFFECTIVENESS FIVE DAYS SCHOOL IMPLEMENTATIONen_US
dc.subjectEFEKTIVITAS PENERAPAN SEKOLAH LIMA HARIen_US
dc.subjectBOREDOMen_US
dc.subjectKEJENUHANen_US
dc.subjectLEARNING ACHIEVEMENTen_US
dc.subjectPRESTASI BELAJARen_US
dc.titlePENGARUH EFEKTIVITAS PENERAPAN SEKOLAH LIMA HARI TERHADAP TINGKAT KEJENUHAN DAN PRESTASI BELAJAR ISMUBA DI SMA MUHAMMADIYAH 3 YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FAI 074en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record