Show simple item record

dc.contributor.authorKURNIAWATI, ALIFAH LISA
dc.date.accessioned2020-03-02T03:13:44Z
dc.date.available2020-03-02T03:13:44Z
dc.date.issued2020-01-04
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/32180
dc.descriptionThis research aims at providing evidence for the influence of mind map method application on students’ motivation to learn Morals at SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakarta. The subjects of this research were students class V Al-Jazari consisting of 23 students. The techniques used to compile data in this research were questionnaires, observation, and documentation. The mind map method application at SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakarta belongs to a good category, this can be seen from the teacher observation in applying the mind map method. Teacher observation percentage increased from 75% to 85.94%. The students’ motivation to learn Morals at SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakarta belongs to a very high category. This is seen from the average score of their motivation before and after the application of mind map method; which is from 53.64 to 65.36. The result of the Paired Sample T-Test shows a very significant positive influence marked by the value of Sig. (2-tailed) of 0.000. Therefore, it indicates a positive influence of the application of mind map method on students’ motivation to learn Morals at SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakartaen_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk membuktikan bahwa adanya pengaruh penerapan metode mind map terhadap motivasi belajar siswa pelajaran akhlak di SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakarta. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V Al-Jazari yang terdiri dari 23 peserta didik. Dalam penelitian ini teknik pengumpulan data dilakukan dengan angket, observasi dan dokumentasi. Penerapan metode mind map di SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakarta berada pada kategori baik, hal ini terlihat dari observasi guru dalam penerapan metode mind map. Presentase observasi guru mengalami peningkatan yang semula 75% menjadi 85.94%. Motivasi belajar siswa pelajaran akhlak di SD Muhammdiyah Sapen Gowongan Yogyakarta pada kategori sangat tinggi. Hal ini dapat dilihat dari ratarata nilai motivasi sebelum dan sesudah penerapan metode mind map dari 53.64 menjadi 65.36. Dari hasil Uji Paired Sample T-Test terdapat pengaruh positif yang sangat signifikan ditandai pada nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0.000. Maka artinya ada pengaruh positif penerapan metode mind map terhadap motivasi belajar siswa pelajaran akhlak di SD Muhammadiyah Sapen Gowongan Yogyakartaen_US
dc.publisherFAI UMYen_US
dc.subjectMIND MAP METHOD APPLICATIONen_US
dc.subjectPENERAPAN METODE MIND MAPen_US
dc.subjectMOTIVATION TO LEARNen_US
dc.subjectMOTIVASI BELAJARen_US
dc.titlePENGARUH PENERAPAN METODE MIND MAP TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PELAJARAN AKHLAK DI SD MUHAMMADIYAH SAPEN YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FAI 462en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record