Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSUKMA, BERLIAN NILA
dc.date.accessioned2017-08-07T03:04:06Z
dc.date.available2017-08-07T03:04:06Z
dc.date.issued2016-12-31
dc.identifier.urihttp://repository.umy.ac.id/handle/123456789/12528
dc.descriptionBackgound: Current development have an impact of medical education. One of the impact is the number of a smartphone use as the electronic devices that have many benefits. Smartphone serves to alleviate any users work with facilities and applications available. Smartphone users can access the information easily through the internet. With the growing of smartphones use affect on medical education by providing access to information about medicine easily and quickly through the internet with smartphones. Methods : Non-experimental, cross sectional by distributing questionnaires about the activities of smartphone usage to 200 medical students of Medical Education Faculty of Medicine and Health Science, Muhammadiyah University second year and third year are divided into 100 students for each class. Then the data obtained is asociated with the students' participation in tutorials by through the daily values are given in the tutorial student activity using analytic test relations to see if there is the any correlation of the use of smartphones to increase student participation. Result: The results showed the prevalence of the 200 students enrolled in the study, 129 (64.5%) of students revealed that there is a very satisfactory result in the use of smartphones and the increasing participation of the tutorial, 68 (34%) students obtain satisfactory results, and 4 (1.5%) students get less results. Obtained p; 0.450. Conclusion: Smartphone can be used as a device of learning for medical students because of the research proved there is a positive influence on the use of smartphones and increase student participation.en_US
dc.description.abstractLatar belakang : Perkembangan zaman berpengaruh dalam perkembangan dunia pendidikan kedokteran. Salah satunya yaitu penggunaan smartphone yang merupakan salah satu perangkat elektronik yang memiliki banyak manfaat. Smartphone berfungsi meringankan segala pekerjaan penggunanya dengan fasilitas dan aplikasi yang tersedia. Menggunakan smartphone seseorang dapat mengakses informasi dengan mudah melalui internet. Berkembangnya penggunaan smartphone dapat mempengaruhi dunia pendidikan dokter yaitu dengan tersedianya akses informasi tentang kedokteran yang dengan mudah dan cepat melalu internet dengan smartphone. Smartphone membantu mahasiswa kedokteran dalam mencari informasi yang valid, cepat serta mudah sebagai bahan belajar. Metode : Metode yang di gunakan adalah metode non eksperimental, cross sectional dengan membagikan kuesioner tentang aktifitas penggunaan smartphone kepada 200 mahasiswa Prodi Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran dan ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah tahun kedua dan tahun ketiga yang di bagi menjadi 100 mahasiswa untuk setiap angkatan. Kemudian data yang diperoleh di hubungkan dengan partisipasi mahasiswa dalam tutorial yang dilihat melalui nilai harian yang di berikan dalam aktivitas tutorial mahasiswa menggunakan uji analitik hubungan untuk melihat apakah ada pengaruh penggunaan smartphone dengan peningkatan partisipasi mahasiswa. Hasil : Prevalensi hasil menunjukan dari 200 mahasiswa yang mengikuti penelitian, 129 (64,5%) mahasiswa menunjukan terdapat hasil sangat memuaskan pada penggunaan smartphone dan peningkatan partisipasi tutorial, 68 (34%) mahasiswa mendapatkan hasil memuaskan, dan 4 (1,5%) mahasiswa mendapatkan hasil kurang. Didapatkan p: 0,450. Kesimpulan : Smartphone dapat digunakan sebagai salah satu media belajar bagi mahasiswa kedokteran karena dari penelitian terbukti terdapat pengaruh positif terhadap penggunaan smartphone dan peningkatan partisipasi mahasiswa.en_US
dc.publisherFKIK UMYen_US
dc.subjectSmartphone, Partisipasi tutorial. Smartphone, Participation of tutorial PBLen_US
dc.titlePENGARUH SMARTPHONE SEBAGAI MEDIA BELAJAR DENGAN PENINGKATAN PARTISIPASI TUTORIAL MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN DOKTER FKIK UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTAen_US
dc.typeThesis SKR FKIK 473en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record